Premiär för ny jacka till Situation Sthlms försäljare

Idag fick samtliga av Situation Sthlms 300 tidningsförsäljare ta emot den jacka som ska få dem att synas i myllret på stan. Jackan är framtagen i samarbete med Beckmans och modestudenten Julia Andersen och ger en professionell yrkesidentitet till hela försäljningskåren.

För Stockholms hemlösa är Situation Sthlm en viktig väg tillbaka till samhället, men tidningen tappar i upplaga. En undersökning visar att 93 procent av köpen av tidningen sker spontant och oplanerat.

–Att synas på gatan i samband med tidningsförsäljningen är viktigt av flera skäl. Arbetskläder skapar en tydlig identitet för den som bär dem och försäljning ökar när våra säljare syns tydligt på stan. Ju smidigare det går att sälja tidningen, desto mer stärks ofta självförtroendet för den som säljer Situation Sthlm, säger Pia Stolt, VD på Situation Sthlm.

Jacka med dubbla funktioner

I september 2016 fick de studenter som gick sista året på Modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola i uppdrag att ta fram en jacka till försäljarna. Efter research och intervjuer med försäljarna, presenterades i december 2016 tolv idéförslag i en utställning på Fotografiskas paviljong. Då fick också försäljarna rösta på den jacka de helst såg som vinnare. Flest röster fick en jacka av Julia Andersen med dubbla funktioner – den syns när det behövs tack vare en väst som är fastsydd i en specialficka och kan tas fram vid försäljning, och när säljaren vill vara privat tas den av och jackan är helt svart.

– Roligast med projektet har varit att få jobba för en väldigt bred målgrupp. Det var en utmaning att göra en design som ska passa så många olika människor och få dem att synas men på ett bekvämt sätt. Det har varit väldigt många människor inblandade i detta projekt och det har i sig varit väldigt spännande och nytt för mig. Och hela processen har varit lärorik – allt från att möta säljare på stan och sätta sig in i deras vardag och behov till att jobba ihop med tekniska designers på Fristads, säger Julia.

–Jag fastande direkt för att jackan har två användningsområden. Man syns. Och vill man inte synas när man sålt färdigt går det också att vara lite privat. Jag uppmanar alla stockholmare att hålla utkik efter oss för nu kommer vi att synas mycket bättre. Och bli inte avundsjuk på jackan, för det tror jag de blir, säger Pierre Blom, säljare på Situation Sthlm.

Fakta om jackan

Jackan har producerats av arbetsklädestillverkaren Fristads. Den är vattenavvisande, vindtät och varm och har detaljer som fleecefodrade fickor, reflekterande detaljer och ett flertal fickor i olika storlekar och med olika funktioner – från rymliga till stilsäkra.

  • Vindtät
  • Vattentätt material. Materialets vattenpelare är > 10 000 mm
  • God andningsförmåga
  • Jackan består av totalt 39 komponenter
  • Jackan består av totalt 75 mönsterdelar, fördelat på 8 olika material
  • Skärsträckan för att skära till en jacka är 9535 meter
  • Tygåtgång av ytamaterialet är 2,82 meter per jacka
  • Tidsåtgången för att sy en jacka är 126,6 minuter

Om Situation Sthlm

Situation Sthlms verksamhet syftar till att stötta hemlösa, f.d. hemlösa och socialt utsatta människors väg tillbaka till samhället med arbete som metod. Tidningen har funnits i 22 år och ges ut en gång i månaden, med en upplaga på 22 500 ex (TS) och 117 000 läsare (Orvesto Konsument 2017:2). Säljarna köper tidningen för 25 kr och säljer den vidare för 50 kr. Under avsnittet ”Hemlös – med egna ord” skriver, tecknar och fotograferar tidningens hemlösa säljare saker som berör dem. Situation

Nyheter

Visa mer