Pär Engsheden berättar om utställningen med Sara Danius Nobelklänningar på Nationalmuseum

Från den 16 juni visar Nationalmuseum utställningen Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar. Utställningen är en del av modedesigner Pär Engshedens forskningsprojekt vid Beckmans Designhögskola.

–Det är roligt att ett av de främsta konstmuseerna i Sverige uppmärksammar mitt arbete och att mode och couture ges större betydelse som konstnärligt uttryck. I min forskning har jag bland annat tittat på vad couture står för i en samtida kontext. Jag hoppas att utställningen bidrar till en ökad förståelse för att den här inriktningen av mode inte bara handlar om yta och celebriteter, säger Pär Engsheden som också är programansvarig vid Mode på Beckmans.

Forskning om couture

Utgångspunkten för Pär Engshedens forskning är de fyra klänningarna han skapade till Svenska Akademins ständiga sekreterare Sara Danius mellan 2015-2018. 
– Sara Danius skulle ha varit med mig i projektet, som skribent, inspiratör och samtalspartner. 

Klänningarna fick ett starkt symbolvärde då de bars vid fyra olika Nobelfester och kom att manifestera vad couture står för idag. 
–Många tror att klänningarna gjordes för att skapa uppmärksamhet men de gjordes till Sara i egen hög person. Med kreationernas hjälp förstärkte Sara vem hon var samtidigt som kreationerna i sin tur stärkte henne.

Utställningen - ett kaleidoskop 

Som curator för utställningen på Nationalmuseum har Pär Engsheden utforskat hur couture kan kommuniceras i en museikontext. 
  –För mig är det viktigt att låta besökaren få en helhetsupplevelse av klänningarna; att få se dem var för sig men också från alla sidor. På grund av rummets begränsningar gick det inte att placera klänningarna som isolerade öar. Genom att ställa speglväggar i ett kryss mitt i rummet så skapas effekten av ett kaleidoskop där besökaren i spegelbilderna får möjlighet att se klänningarna runtom och samtidigt ta del av alla detaljer.  Något som är fantastiskt är att klänningarna visas tillsammans med de accessoarer som bars till dem, allt från smycken till de spektakulära magenta-färgade platåskorna från 2017, berättar Pär Engsheden.

Forskningen presenteras i en bok under hösten 

Klänningarnas tillkomst präglas av ett unikt samspel mellan kreatör och beställare där bådas djupa förståelse för den konstnärliga processen möjliggjorde resultatet. I höst ges Pär Engshedens forskning ut i en bok där vi får ta del av det nära samarbetet mellan honom och Sara, idéerna och processen bakom klänningarna. Vi får också en inblick i de viktiga roller som skräddaren Maggie Webrink och Cathrine Dichy, ansvarig för hår och makeup, spelade för helheten. Dessutom kommer boken innehålla unikt bildmaterial, återgivna samtal och nyskrivna texter av och med många namnkunniga modeskribenter och kreatörer. Boken kommer att släppas i samband med ett seminarium.

Utställningen Pär Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar, en utställning om mode som kommunikation, identitet och couture visas mellan den 16 juni – 21 februari på Nationalmuseum i Stockholm. 

Konstnärlig forskning på Beckmans  

2017 inledde Beckmans Designhögskola en satsning på konstnärlig forskning. Nu har fyra olika forskningsprojekt genomförts vilka har kopplingar till våra utbildningsområden form, mode och visuell kommunikation. Projekten presenteras i olika format under 2020 samtidigt som nya forskningsprojekt kommer att initieras.

Nyheter

Visa mer