Modekommunikation som utforskar samtiden

I projektet Fashion Collaboration 2018 har studenter i visuell kommunikation utforskat vad modebild kan vara utifrån nya tekniska förutsättningar och samtida konstnärliga och sociala frågeställningar.

Samarbete mellan mode och visuell kommunikation

Projektet Fashion Collaboration är ett samarbete med sex av Sveriges mest intressanta accessoarföretag – ATP Atelier, Anna-Karin Karlsson, Baron, Handskmakaren, Horisaki och Märta Mattsson. Modestudenter på skolan har tolkat varumärkena i egna kollektioner medan studenterna i visuell kommunikation fått i uppdrag att skapa fristående gestaltningar i bild eller rörlig bild utifrån modestudenternas kollektionskoncept men också utifrån varumärkenas egen designvärld.

–Samarbeten mellan Mode och Visuell kommunikation har funnits med genom Beckmans historia och berikar båda programmen. Studenterna på Visuell kommunikation får inte bara ett stoff att arbeta med utan utvecklar också en metod; ett sätt att öva upp sin mottaglighet för samtiden, säger Stefania Malmsten, kursansvarig och lektor i visuell kommunikation.  

Förutom fristående gestaltningar har studenterna skapat en inramning till visningen på Fashion Week den 21 januari. Ledord i arbetet med lookbook, inbjudan, backdrop med mera, har varit transformation, samarbete och lekfullhet. Samarbetet självt har varit centralt för uttrycket. 

Utställningen TJUVKIK 

Kommunikationskoncepten visas i utställningen TJUVKIK på Bångska våningen, Stureplan 6.  
Lördag 20 januari kl 17.00-22.00
Söndag 21 januari kl 14.00-17.00

Nyheter

Visa mer