Animeinspirerad film lanserade Beckmans internationella designsamarbete

–Vi ville skapa världar där modestudenternas kläder fungerar som identitetsmarkörer hos protagonister i en blockbusterfilm, berättar studenterna i Visuell kommunikation som skapat modekampanjen Trailblazer.

Inför premiären av årets samarbetsprojekt med sex internationella modeföretag på Stockholm Fashion Week i februari, lanserades modekampanjen Trailblazer skapad av Almir Jasarevic, Astrid Askert, Elisabet Lindén, Saba Mehrabanfar och Sofia Hjortberg, som alla går sista året på programmet Visuell kommunikation. 

Omfattande kurs på programmet Visuell kommunikation

–Vi gick in i projektet med en öppen inställning och ville inte låta “klassiska” bilder om hur en modekampanj bör se ut styra för mycket. Vi landade i något som bottnar i våra intressen, både vad gäller själva uttrycket men också de bakomliggande idéerna, berättar de. 

Kursen är en av de mest omfattande på programmet Visuell kommunikation. Studenternas uppgift är att skapa koncept och kommunikation till projektet Fashion Collaboration som också är ett samarbete med sistaårsstudenterna på Mode. Det är en övning i art direction, innehåll och estetiska uttryck men också i att leda och driva ett projekt i samarbete med andra studenter.

Film med protagonister i ett universum men i olika världar 

Modemärkena i årets projekt, Marimekko, Matty Bovan, Nomen Nescio, Palmer//Harding, Per Götesson och Zandra Rhodes, är alla nyskapande märken som banat väg för andra designers. Detsamma gäller modestudenternas tolkningar av märkena. Deras kollektioner tillhör olika världar men är ändå del av samma universum som präglas av kreativt mod, wanderlust och en vilja att gestalta en framåtrörelse, egenskaper som kännetecknar en Trailblazer

–För att skapa en värld med olika dimensioner kändes det självklart att arbeta med film. Våra protagonister befinner sig i ett universum, men i olika världar. Vi vet inte exakt vilka de är och vart de är på väg. Det är öppet för tolkning, samtidigt som grundstommen är där genom färden mellan det inre, kreativa uppvaknandet > resan, det hårda arbetet > att nå någonting, skymta visionen.

–Tonaliteten, estetiken och uttrycket speglar futuristisk anime från 80 och 90-talet som Akira, Ghost in a Shell och Neon Genesis Evangelion, men även actionfilmer som Luc Bessons Femte Elementet. Något som är kul och särskiljer anime lite, är just bristen på förklaringar. Vilket egentligen – istället för att vara en brist – kan fungera som fördel. I många av de referenser vi tittat på så lämnas betraktaren att fundera kring karaktärernas bakgrund, varför världen är uppbyggd på ett visst sätt, osv. 

Originalillustrationer skapade av studenterna  

De olika världarna är en blandning av digital illustration och 3D skapade av studenterna. En stor del av arbetet låg i att ta fram dessa scenerier, som skulle fungera som en förlängning av karaktärerna.  

–Vi tecknade och animerade själva bakgrunderna, som ju är platta illustrationer bara. Sedan är själva marken som modellerna står på utrenderade i 3D. Den största utmaningen var nog egentligen att “få loss” modellerna från den gröna bakgrund vi filmat och fotat allting framför, speciellt då vi använde mycket vind som gjorde att hårstrån flög runt.

Även ett samarbete med professionella aktörer

Projektet har också varit ett samarbete med professionella aktörer i branschen. En 3D-scen med en soluppgång är t ex skapad av 3D-designer Peter Holtze men baserad på studenternas storyline. Filmen är ett samarbete med cinematografen Malin Gutke och konceptbilderna med fotografen Paul Edwards.  

–Vi är glada att vi vågade höra av oss till dem vi verkligen ville jobba med i det här projektet. Att få arbeta tillsammans med Malin Gutke och Paul Edwards har varit essentiellt, de har bidragit med en egen blick och finish i projektet, ett fantastiskt team överlag!

Utöver filmen har studenterna skapat material till sociala medier samt en hemsida som flörtar med japansk manga-tradition, där den grafiska svartvita layouten spelar med de färgstarka bilderna.

Tekniska utmaningar och coronarestriktioner 

Det är ett stort projekt att ro iland med både kort tidsram och liten budget. I år tillkom dessutom alla restriktioner på grund av coronaviruset vilket ställde höga krav på att minimera antalet närvarande vid filminspelning respektive fotografering. Till det kom att alla möten hölls digitalt vilket ibland kan göra det svårare att kommunicera över programmen.

–Projektet har varit utmanande på många sätt, t ex att kombinera kreativ dynamik med effektivitet när många personer är inblandad, att lägga tid och energi på rätt saker. Sen var också det tekniska en stor utmaning. Vi var ett väldigt litet team för någonting som ofta görs av mycket större arbetsgrupper. Trots det fick vi det att funka, vilket vi är otroligt stolta över!

Vilken är den viktigaste lärdomen ni tar med er från projektet? 

–Att gå efter magkänslan och följa sin vision. Kompromissa inte för mycket med idén eller konceptet, för att tillslut kommer det bli någonting helt annat efter alla omarbetningar och revisioner. Försök förvalta det med idén som fick dig att vara glad och taggad från början och försök att inte kompromissa bort det. 

Handledare i projektet har varit Lisa Ehlin och Minna Sakaria.

Nyheter

Visa mer