Kulturhuset Stadsteatern genom 12 digitala guider

12 spännande, paradoxala, välsmakande, autonoma, lyssnande, vuxentillåtna, postmodernistiska, råa, neutrala, kollektiva, omfattande (digitala) guider till Kulturhuset Stadsteatern.

Sistaårsstudenterna på programmet Visuell kommunikation har utforskat grafisk design i det fysiska och digitala publika rummet i samarbete med Kulturhuset Stadsteater och avdelningen Forum/Debatt. 

Dåtid, nutid, framtid

–Studenterna har under sex veckors tittat in i dåtid, nutid och framtid för byggnaden och dess vision, förutsättningar och arkitektur och skapat en serie lecture performances på skolan, samt ett tillägg till platsen i form av en digital och i vissa fall rumslig guide. Tematiken studenterna valt har varit allt från byggnadens brutalism överförd i webbestetik och teknologi, möblers tillgänglighet och funktion översatt i svårtillgänglig grafisk och digital design, Augmented Reality-objekt, digital guide till Kulturhusets 10-13-verksamhet som är otillgänglig för vuxna, och mycket mera, berättar Peter Ström, kursansvarig lektor på Beckmans Designhögskola. 

Ett par av de digitala guiderna finns att se på www.beckmans.wiki/kulturhuset

Medverkande studenter 

Agnes Vannerus Lindblom, Anders Lindén, Carl  Cavallius, Daniel Thor, Emelie Maxdotter, Eric Svensson, Gabriel Fager Ferrari, Johanna Lundberg, Jonathan Jervelind, Kitty Schumacher, Ludvig Östman, Mathias Lindahl, Mikaela Källgren, Sofus Nyström, Susanna Lycke och Tilda Ragnartz.

Nyheter

Visa mer