Kollektioner som inte kompromissar med egen kreativ identitet

Marte Stensrud och Ronja Berg är två av studenterna som har tolkat internationella modevarumärken i varsin kollektion som presenteras i en digital show på Stockholm Fashion Week

-Utmaningen har varit att hitta en bra balans mellan ens egen estetik och modemärkets utan att kompromissa för mycket med någonderas kreativa identitet, säger Ronja Berg om projektet.

Tillsammans med Marte Stensrud och de andra sistaårsstudenterna på Mode har de fått i uppgift att tolka varsitt av de internationella modemärkena Marimekko, Matty Bovan, Nomen Nescio, Palmer//Harding, Per Götesson och Zandra Rhodes. Resultatet är 11 kollektionskoncept som presenteras i en digital modevisning den 10 februari på Stockholm Fashion Week.

“Kollektion som går utanför min komfortzon”  

-Jag har verkligen testat min smak, gått ut ur min komfortzon och utvecklats extremt mycket i arbetet med min kollektion, säger Marte Stensrud som tolkat modemärket Matty Bovan.   

-Vi har på många sätt väldigt olika designstil, men det har också varit det som varit mest spännande med hela projektet. Att hitta balansen mellan hur mycket som är Matty Bovan och hur mycket som är jag. Kollektionen ska kännas som min men samtidigt visa vilket märke jag har tolkat. 

Under kursen, som pågått större delen av höstterminen, har studenterna haft digitala möten med sina respektive modemärke. Gästlärare i kursen har bland andra varit modeaktivisten Bea Åkerlund, H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson, och Margareta van den Bosch, modedesigner och kreativ rådgivare på H&M. 

-Jag blev väldigt inspirerad av att prata med Matty Bovan. Efter mitt första möte med honom försökte jag sätt mig in hur han jobbar och vad han inspireras av. Han berättade att han byggde världar och hur han gjorde det. Jag försökte sen tolka det på mitt eget sätt, och bygga min egen värld som blev en kombination av det som finns i den verkliga världen och glittret i min fantasivärld. En viktig del av kollektionen blev att kombinera material som de flesta inte tycker passar ihop, exklusiva material ihop med billiga plastmaterial, som tjock ull ihop med ett plastigt organzaliknande tyg, eller paljetter ihop med fuskpäls. Matty Bovans signaturstil med sluttande volanger och puffaxlar blev också viktigt element att föra in i min tolkning, berättar Marte.  

Kollektion grundad i “ta-till-vara mentalitet” och textila traditioner   

Ronja Berg har i sin tur tolkat Per Götesson, som gick ut Beckmans 2013 och som efter en MA i Menswear från Royal College of Art etablerat sig som designer i London. Val av material, textila traditioner och småstaden vs storstaden är viktiga delar i hennes tolkning. 

-Mycket i min tolkning har vilat på materialval och på de saker som jag själv känner igen mig i. Till exempel att komma från ett litet ställe och flytta till en större stad, och att skapa kläder till personen som förflyttar sig mellan de två världarna. Det finns också en humor i Per Götessons sätt att hantera material som har inspirerat mig. Hur han använder vardagliga material som denim, jersey och fleece att göra lyxiga draperingar med. I sin kollektion har hon återvänt till sin textila uppväxt i Dala-Järna och den sedan generationer nedärvda kunskapen om textilier och textila traditioner.  

-Strävan att spara, lappa, ärva och laga har genomsyrat min uppväxt i Dala-Järna. Jag har upplevt att det är starkt sammankopplat med de textila hantverksteknikerna som kvinnorna i släkten ägnat sig åt. Spillbitar som alltid sparas för att användas i ett lapptäcke längre fram, och urväxta kläder som passas mellan gårdarna. Den mentaliteten ville jag både förmedla och befinna mig i under arbetet, att ta tillvara på det jag hade omkring mig, berättar Ronja. 

De textila hantverksteknikerna har funnits med som inspiration till kollektionens material. En klänning är t ex gjord av care labels och är inspirerad av lappteknik och en kjol består av sammanlänkade spännen och hämtar sin inspiration från stickningens repetitiva sammanlänkade knutar. 

Här ser du showen 

Ta del av kollektionerna på den digitala visningen den 10 februari kl 15.00 på Stockholm Fashion Week. Därefter kommer delar av kollektionerna visas i NK:s skyltfönster fram till 22 februari.

Nyheter

Visa mer