Öppen föreläsning | Doft som designverktyg

I föreläsningen Det osynliga mediet: doft som designverktyg berättar parfymexperten Victor Langer  hur doft kan inkorporeras i olika designprocesser. 

Doft och kreativa processer

Doft är osynligt och formlöst men samtidigt det tätt förknippat med sociala identiteter och visuell kultur. Ämnet är relativt outforskat inom ramen för etablerad designmetodik, men har många appliceringsområden. 

I den här föreläsningen utforskas hur man kan tänka kring doft i relation till form, mode och visuell kommunikation, hur doft kan tjäna som utgångspunkt för design, men också hur doft kan informera kreativa processer och göra dem mer genomtänkta. 

Föreläsning del av utställning i galleri Shoof

Föreläsningen är en del av den nya utställningen ”Perfumes for the Poor” i montergalleriet Shoof som drivs av Samira Bouabana, grafisk formgivare och programansvarig Visuell kommunikation. I utställningen diskuterar konstnären Fabienne Audéoud den kulturella och sociala betydelsen av hur parfym paketerats genom historien, idéerna bakom marknadsföringsstrategier för olika målgrupper och sambandet mellan konsumtion och klass.

Om Victor Langer

Parfymexpert, bland annat verksam vid Nationalmuseum. I sitt arbete utforskar han parfym som konstnärligt uttryck, immateriellt världsarv och socialt fenomen. Victor Langer är anlitad som gästlärare på både Modeprogrammet och programmet Visuell kommunikation på Beckmans och föreläser också på modevetenskapen vid Lunds universitet.  

Tid & plats

Tid: tisdag 30 november kl 16.30
Plats: aulan, Beckmans Designhögskola

Nyheter

Visa mer