Beckmans x NK:s Franska på Nordiska museet

Beckmans fashion

I pop up-utställningen Beckmans x NK:s franska på Nordiska museet utforskar modestudenter vid Beckmans Designhögskola framtidens couture.

Tolv visionära koncept och kreationer

Utställningen öppnar samtidigt som ”Nordens Paris” om NK:s Franska damskrädderi 1902–1966 och visar tolv visionära koncept och kreationer där kreativ design och traditionellt hantverk möter dagens och morgondagens utmaningar inom hållbarhet och materialförnyelse.

– NK:s Franska är en viktig och unik del av svensk modehistoria och en guldgruva för kommande generationers kreatörer. Ur denna skatt har studenterna vid Beckmans Designhögskola ställt visioner över vad couture skulle kunna vara på ett framtida modehus, ett morgondagens NK:s Franska. Genom avancerade former och hantverkstekniker har de skapat sin högst personliga tolkning, säger Pär Engsheden, designer och programansvarig för mode på Beckmans.

I framtidens couture-ateljéer är handens närvaro tydlig och 3D-skrivaren en självklarhet. I utställningen ”Nordens Paris” visas inspirationskällan: originalkreationer från 1900-talets legendariska beställningsateljé NK:s Franska damskrädderi.

Koncept och medverkande modestudenter 

Framtida ateljé
Alice Svensson Brostedt
”I min framtida ateljé arbetar vi med slow fashion och bygger i princip allt material från grunden. Mitt mål är att plaggen kan användas över tid och fortfarande vara estetiskt relevanta och konstnärligt intressanta.”
Material: Sidenorganza, fårull, mohair och bomull. 
Hantverk/teknik: Handvävt tyg på kontramarschvävstol, sidenorganza, manipulation och pärlbroderi.

The Mourning After
Amanda Rascka
”I min kreation har jag gestaltat underjordens estetik; smuts, smog och D-vitaminbristens påföljande blekhet. I underjordens estetik med undergång i antågande, då naturen är skövlad och ljusterapi sker i tablettform, kanske evolutionen förändrar vår förmåga att uppfatta ljus.

Som del i mitt undersökande arbete om kreationens färgval, får framtidens visa om min chromatiska färgskala kommer att uppfattas som ”upplysande” eller ”förmörkande”. På samma sätt förhåller jag mig till couturens framtida roll, som antingen uppslysande eller förmörkande – Only the mo(u)rning after can tell.”
Material: Återvunnen sidensatin. Accessoar av återvunna spillbitar av silverräv och kalvskinnHantverk/teknik: Shibori, draperad enligt zero waste-metoden.

Uzay (rymden på turkiska)
Asli Cömert
”Hur skulle couture se ut om den skapades på en annan planet med en ny och mer avancerad teknik? Används traditionella textilier eller klär vi kroppen i hologram eller gas som bara ögat kan se men som inte existerar?”
Material: Bomull och glaspärlor. Skor och handväska av PLA, bomull och naturliga ädelstenar. Hantverk/teknik: Stickat, draperat, pärlbroderat, pärlvävt, 3D-skrivare.

Silly Bow
Desirée Bjurinder Fritzon
”Det som inte syns är inte längre relevant. I samband med pandemin har vi lärt oss att mötas digitalt – och att vi endast behöver klä upp den del av kroppen kameran visar. Från midjan och uppåt.” Material: Ull, sidensatäng.
Hantverk/teknik: Lagda veck, draperat, vadderad kjoldel.

Body Upgraded 
Hilda Landström Ferm
”Hur ser en framtida kropp ut? Hur rör den sig? Rör den sig över huvud taget, eller är den stillasittande och låter robotar utföra rörelsen? Min vision är en framtida hantverksateljé som designar plaggdelar efter den ständigt uppgraderade och modulerbara kroppen.” 
Material: Kashmir, siden. 
Hantverk/teknik: Textilt skulpterad. Tyg draperat och format runt skulptur.

Volatil
Isabelle Sjöman
”Min vision om en framtida ateljé handlar om hållbarhet och transformation och utgår från plissering och teknologi. Kunden beställer en kreation och kommer sedan att kunna återkomma för att få sitt plagg omplisserat till en helt ny form.”
Material: Siden, återvunnen polyester. 3D-accessoar av plypropen.
Hantverk/teknik: Plisserat, draperat och inspirerat av zero waste-metoden. 3D-skrivare.

En framtida ateljé
Kevin Nilsson
”Min vision för en framtida ateljé är en plats där möjligheter är oändliga. Där jag formar koncept från grunden för varje unik kund. Mitt signum är en stram bas med draperade volymer, som tar plats. En couturelook för den som vill göra avtryck i samtiden och framtiden.”
Material: Ull, dupionsiden. 3D-accessoar av polypropen och Swarovskistenar.
Hantverk/teknik: Drapering, dekoration med Swarovskistenar, 3D-skrivare.

One Piece Can Fit All
Maya Sundholm
”Jag har undersökt och inspirerats av zero waste och ’one piece can fit all’. Min vision är att ge mode ett längre liv genom att omforma med drapering. Att ett stycke tyg kan bäras flera gånger – och att omformandet skapar en nära relation mellan kreatör och beställare.”
Material: Sidenorganza, sidentaft. 3D-örhängen: PLA-plast, stenar, ädelstenar och glas. Hantverk/teknik: Draperad (CLO 3D-mönster), inspirerad av zero waste-metoden, 3D-skrivare.

Big Black Sheep
Saveja Awzel

”Couture för mig är något personligt som det bara finns ett exemplar av och som definieras av ett hantverk – något unikt, likt en människas personlighet. Som en homage till “det svarta fåret” inom oss gestaltar jag min kreation i den för mig mäktiga färgen svart.”
Material: Sidentaft, pärlor.
Hantverk/teknik: Draperad med vadderade former, pärlbroderi.

Allt har redan gjorts
Samuel Westerberg
”Couture är både traditionellt och innovativt. Jag fascineras av historiska plagg och min framtida vision av couture är att tolka klassiska attribut. ’Allt har redan gjorts’ är en fras som ofta används. Jag uppfinner inte hjulet på nytt, utan skapar något nytt av det som redan finns genom digital och materiell innovation.” 
Material: Ull. Huvudbonad av pergament.
Hantverk/teknik: Smockad, draperad, konstruerade skulpturala element.

Inre upptäcktsfärd 
Teodor Warpe 
”Min vision som modeskapare utgår från det individuella, den nakenhet som uppstår utan samhörighet. Att skapa ett mode som inspirerar sökandet av ett äkta jag, sökandet av det lekfulla barnasinnet. Nytänkande och revolutionerande idéer genereras ofta av lek – av att se världen med ett oskyldigt öga.”
Material: Stretchlack.
Hantverk/teknik: Skärningar med Insydda band.

Vision Couture 
Thomas Wieser
”Min vision är att min framtida ateljé tillsammans med många andra ateljéer skapar ett nytt kreativt landskap. Demokratiseringen av tekniken möjliggör för fler modeskapare att realisera sina idéer och utbudet av couture diversifieras och blir mer lättillgängligt.”
Material: Sidentaft, organza.
Hantverk/teknik: Draperad, snörningar för variation av plaggets form.

Nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev




Filtrera