Acne-väska i design av tidigare Beckmansstudenter

Fredrika Frykstrand, Benedicte Eggesbo och Julia Correia de Verdier, alla nyligen examinerade från Beckmans, står bakom nytolkningarna av Acnes ikoniska väska The Musubi Bag. Nu visas de på klassiska varuhuset Le Bon Marché i Paris.

Unga kreatörer lyfts fram i Acne Studios initiativ 

Under parollen ”Together is Better” vill Acne Studios lyfta fram unga kreatörer och bad alumni från Beckmans och Konstfack att skapa nytolkningar av The Musubi Bag. Tolkningarna skulle visa på kreatörernas konstnärliga vision och innovation men ändå ha en tydlig koppling till Acne Studios estetik och DNA.

Fredrika Frykstrand, som gick ut programmet Visuell kommunikation 2018, valde att arbeta med typografi och bokstäver och skapade ett mönster av Acne Studios logga. Benedicte Eggesbo fokuserade istället på lädret som hon manipulerade för att skapa nya former. I hennes tolkning möter väskans rena design råheten i bränt läder. Benedicte gick ut Modeprogrammet 2019. I Julia Correia de Verdier tolkning kombineras piercing med broderier som hämtar inspiration från natur- och lantmotiv i 1700-talsillustrationer. Julia gick ut Modeprogrammet 2018.

Visas i pop-up på Le Bon Marché i Paris 

Mellan februari och april visas väskorna i Acne Studios popup-butik på varuhuset Le Bon Marché Rive Gauche i Paris. Väskorna finns också att köpa i utvalda Acne-butiker samt online.

Nyheter

Visa mer