Per Sturesson, Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren och Ludvig Franzéns bidrag "Julkort från okända"

Per Sturesson, Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren och Ludvig Franzéns bidrag "Julkort från okända"

  • Per Sturesson, Arthur Ring Baer, Eddie hgren och Ludvig Franzns bidrag
  • Felix Andersson och Henrik Eriksens bidrag

Guld och silver till Beckmans i Guldlådan 2010

16 Nov, 2010

Beckmans Designhögskola vann guld och silver i Postens direktreklamtävling "Guldlådan" i kategorin reklamskolor.

Guldet tilldelades Per Sturesson, Arthur Röing Baer, Eddie Åhgren och Ludvig Franzén i årskurs ett visuell kommunikation för bidraget "Julkort från okända". 

Så här beskriver de sitt bidrag:
Vårat bidrag är ett personligt julkort från en främmande familj, där mottagaren får en inblick av hur det är att vara drabbad av Alzheimers sjukdom.

Vi vill med vårat bidrag ta upp och belysa hur det är att lida av Alzheimers kring juletid. Detta gör vi genom att placera mottagaren i en möjlig situation för en person drabbad av Alzheimers. Julkort och glömska kring jul är något som de flesta kan relatera till. När mottagaren öppnar utskicket så börjar personen reflektera över dennes koppling till familjen, snarare än att med kritiska ögon granska innehållet i kuvertet. Bilden skapar en känslomässig effekt och nyfikenhet. Vilket är precis den känsla vi strävar efter. Med den känslofulla inblicken, uppmuntras mottagaren att donera pengar till att hjälpa människor som lider utav en hjärnsjukdom.


Silver gick till Felix Andersson och Henrik Eriksen i årskurs två visuell kommunikation för bidraget "Det är tanken som räknas".

Så här beskriver de sitt bidrag:
Utskicket består av ett broderi och ett kort med text om Hjärnfonden + avi.
Det är tanken som räknas är ett utryck som man hör i jultider och i julklapps-situationer. Vi har valt att tolka det både det bokstavliga och det bildliga i uttrycket. Genom att göra ett ganska fult broderi och paketera det med mycket kärlek så är det vår tanke att det blir en fin gåva. Sen att säga att det är tanken som räknas kan det tolkas som att det är det man har i huvudet som är viktigt, alltså hjärnan, alltså Hjärnfonden.

Se fim från prisutdelningen här.

Kategorier: Visuell kommunikation, Tävling

Aktuellt