Kaspar Prinz och Robin Wiman vann guld.

Kaspar Prinz och Robin Wiman vann guld.

  • Kaspar Prinz och Robin Wiman vann guld.
  • Maja Bergström och Petter Hanberger vann silver.

Guld och silver i D & AD Awards!

22 Jun, 2011

Fyra av vÄra nyligen utgÄngna studenter vann förra veckan andra och första pris i den prestigefyllda tÀvlingen D&AD Awards.

Kaspar Prinz och Robin Wiman utgick från briefen Digital Direct för E-ON som innebar att engagera generation Y till att bli intresserade av att minska sin energikonsumtion. "Vår research gav oss insikt i att det finns en "ny" energibov i världen som ingen pratar om -  internet. Och att surfa på nätet är något som målgruppen ägnar mycket av sin tid till. Inom  10 år kommer internet att dra lika mycket ström som en helt ny kontinent. Vår lösning blev därför en plugin till din webbläsare som hjälper till att minska din energikonsumtion på nätet", berättar Kaspar och Robin. Se deras film på Vimeo.

Petter Hanberger och Maja Bergström fick andra pris för sin lösning på en av tävlingens "Open Briefs" för välgörenhetsorganisationen Oxfam. Briefen löd: "Present an idea that engages support for Oxfam by triggering shared values and concerns in a wide range of people."

Petter berättar att deras idé grundar sig i insikten att välgörenhet ofta är en kommunikationsmässig djungel. "Även om man är öppen för engagemang är det svårt att veta var man ska börja. Vi gjorde en plug-in till webbrowsers som matchar ditt surfande med Oxfams olika projekt. På så vis leds du direkt till välgörenhetsfrågor som är relevanta för just ditt surfande, det vill säga sådant som du är intresserad av", säger Petter. Se bidraget här!

Alla fyra studenter gick ut Reklam och grafisk form här på Beckmans Designhögskola i början av juni. D&AD:S tävling är en av världens viktigaste tävlingar för kreatörer, läs mer om den på deras site.

 

Kategorier: Visuell kommunikation, TĂ€vling

Aktuellt