Silphium

Uppgift: 

Gör ett grafiskt koncept för parfym. Du ska formge detta grafiska koncept som slutligen kommer bli en flaska och en förpackning.


Info: 

Stora Skuggan är ett nytt självständigt parfymmärke baserat i Stockholm. Unikt för varumärket är att dofterna både skapas och produceras av parfymörerna som driver företaget. Stora Skuggan riktar sig mot en nischad publik av parfymnördar och medvetna konsumenter som vill ha något unikt. Det är en relativt dyr produkt, men tanken är att undvika en traditionell lyxestetik till förmån för ett mer oväntat uttryck. 

Konceptet bakom den nya doften är växten Silphium som växte i Nordafrika under antiken. Det var världens mest dyrbara ört, uppskattad som krydda, medicin och parfym bland romerska kejsare, grekiska filosofer och egyptiska faraoner. Dess smak och doft gjorde den så eftertraktad att den var värd sin vikt i silver. Men trots att man försökte kultivera Silphium så växte den bara vilt, och till slut var efterfrågan så stor att den plockades till utrotning. Idag är det enda som finns bevarat recept, historier och dess avbildning på mynt. Läs gärna mer om historien om Silphium på wikipedia och andra källor för inspiration. Parfymen är skapad genom att konstruera doften av en ny krydda, satt mot en bakgrund av rökelse och trä.

Egna doftassociationer:

Kåda, bark, granskog, komplexitet, kraftfull, mystisk och fräsch. 

Min lösning:

Jag utformade en målgruppsanalys och bestämde att nischa in parfymen till en målgrupp som gärna diskuterar kultur eller livets stora frågor över en fin middag eller i bastun därhemma på sjötomten (typ Alex & Sigge). Sedan specificerade jag även värdeord utifrån research och min uppfattning av parfymen. Jag ville gifta mystiken bakom doften tillsammans med de träiga tonerna och utformade designen som en gåta. Korken är ett hjärnpyssel gjort av trä och förpackningen speglar korken och naturens gåta Silphium är och kommer förbli.