Bokomslag—Arbetsprov

Det är få nobelpristagare som jag har en relation till men då jag för ett drygt år sedan läste Ernest Hemingways A Moveable Feast kom det att ändras. 

I A Moveable Feast minns Hemingway tillbaka till sina dagar som fattig aspirerande författare i 20-talets Paris—alltså för närmare 100 år sedan. Jag har tidigare alltid tänk att till och med mina mor- och farföräldrar levt i en annan värld men Hemingway fick mig att inse att kreatörens människans glädje och bekymmer är obereonde av tid och rum.  

Bokomslaget jag tagit fram syftar till att kombinera denna tidlöshet med tidsandan från 1954, året som Hemingway tilldelades nobelpriset. Det är därför satt i Adrian Frutigers alltid lika aktuella Univers—världens första typsnitt med variabel bredd—som passande lanserades samma år.  

Den rödvita tudelningen är samtidigt en homage till originalutgåvan av boken på svenska med ett porträtt av Hemingway tryckt i rödsvart duotone. Jag har istället valt att trycka ett handskrivit brev, signerat honom själv, på en röd avtagbar plastfilm som agerar skyddsomslag för boken. 

Jag stör mig ofta på skönlitterära böcker med noter och förord som sträcker sig över ett femtiotal sidor. Min uppfattning är att skönlitteratur i största möjliga mån skall hålla sig till berättelsen. Därför valde jag helt enkelt att placera dessa på omslaget istället.  

Stödrastret på fem kolumner, som är genomgående för både pärm och innehåll, är skapat utifrån ett geometriskt mönster från pärmen i den svenska originalutgåvan.