Modestudenterna Robert Jonsson och Sissel Kärneskog berättar om sina respektive kollektioner som tar avstamp i en dramatisk verklig händelse och i en lek med plaggs identiteter.">

Skilda utgångspunkter för elva starka kollektioner - modevisning på Beckmans

Modestudenterna Robert Jonsson och Sissel Kärneskog berättar om sina respektive kollektioner som tar avstamp i en dramatisk verklig händelse och i en lek med plaggs identiteter.

”I panik klädde de sig för att barfota möta sina öden i den ryska vinternatten”

Det var 1959 som en grupp ryska studenter gav sig ut på en resa för att bli diplomerade skidguider i Uralbergen. Men någonting hände, studenterna kom aldrig tillbaka. Deras kroppar hittades utspridda i skogen, långt ifrån sitt tältläger, klädda i all hast och med märkliga skador. Än idag vet ingen vad som hänt. Robert Jonsson har låtit händelsen inspirera sin kollektion.

–En bit in i projektet kände jag att jag blev allt mer involverad och påverkad av studenternas öde. Det blev svårt att göra en kollektion utifrån en så tragisk händelse. Men när jag tog fasta på känslan av att klä sig i panik och den kalla vinternatten kände jag att jag hade hittat en bra ingång, berättar Robert.

Snökänsla och söndervittring genom materialexperiment

Studenternas kollektioner är framtagna i en kurs som fokuserar på materialexperiment och textila tekniker. För att förmedla känsla av kläder som vittrar sönder och den ryska vinterkylan har Robert experimenterat med framförallt patinering och flock. Snökänslan har han åstadkommit genom att skapa nysnö av glaskross samt flocka för hand. Känslan av söndervittring fick han fram genom att jobba med patinering, bland annat av bladguld.

–Jag ville få till en söndrig men lyxig känsla i kollektionen och ta den till en nivå av finess. Det har varit jättekul att jobba med ett riktigt lyxigt material som bladguld, säger Robert.

Självporträtt vänder och vrider på heteronormen

Sissel Kärneskogs kollektion är ett självporträtt som tar avstamp i klippdockan för att leka med plaggs identitet och för att undersöka hur heteronormen påverkat henne som person.

–Heteronormen kommuniceras till stor del genom kläder. Klippdockan är en bra utgångspunkt eftersom det där bara finns vissa bestämda plagg som hör till en viss kropp, säger Sissel som bland annat jobbat med tre olika karaktärer: ”Det du förväntar dig”, ”Jag har ingen jävla aning vem jag är” och ”Men jag vet att jag inte är det där”.

Genomgående för hela hennes kollektion är experiment med patchwork – en overall består till exempel av 35 delar och en sele i fiskskinn av 25 delar. Hon har också jobbat med digitaltryck där hon skapat två bilder i en och som egentligen kräver 3D-glasögon för att uppfattas på rätt sätt.

Vad kan besökarna förvänta sig av visningen imorgon?

–Det är elva väldigt individuella kollektioner och visningen kommer att bli rolig – det är mycket humor och dramatik. Och mycket färg! Det är som att sticka ner handen i en Gott&Blandat-påse, och allt smakar gott! säger Robert och Sissel om visningen som äger rum imorgon.

Nyheter

Visa mer