Modestudenter tolkar varumärke som vill utmana god smak

Ida Sjöstedt är en av våra samarbetspartners i Beckmans Fashion Collaboration som äger rum den 3 februari. På Ellegalan i januari utsågs hon till Årets designer.

—Jag vill utmana idéer om vad som är god smak. Jag brinner för att få kvinnor att känna sig vackra och bekväma och det tror jag också är nyckeln till min framgång, berättade Ida Sjöstedt för Elle i samband med prisudelningen.

Beckmansstudenter gör egen tolkning av märket

Nu har modestudenterna Johanna Welinder och Filippa Borenius tolkat Ida Sjöstedt i projektet Beckmans Fashion Collaboration.

—Jag tror att det jag och Ida Sjöstedt har gemensamt är ett intresse av att kommentera klichéer och idéer om kvinnliga karaktärer. Jag har arbetat med det sexiga och vulgära, men också med festlighet och att klä upp sig, säger Johanna Welinder.

I projektet har Johanna också fokuserat på att utveckla sitt måleri.

—Jag ville se hur mina naiva illustrationer såg ut i kombination med något mer respektabelt och klassiskt, som en kavaj, berättar Johanna.

Filippa Borenius har valt att fokusera på couture-delen av varumärket och gjort sin tolkning utan regler om koder.

—Jag beundrar att hon (Ida Sjöstedt, reds anm) gör sin egen grej och inte anpassar sig efter föreställningen om svenskt mode, säger Filippa som beskriver sin kollektion som materiell, fri och stärkande.

Alla tre visar kollektioner på Fashion Week Stockholm

På tisdag 2 feb visar Ida Sjöstedt sin nya kollektion på Fashion Week Stockholm. På onsdag 3 feb visar Johanna Welinder och Filippa Borenius sina tolkningar av varumärket tillsammans med resten av avgångsstudenterna i Mode. Tillsammans har klassen tolkat sju av Sveriges främsta modemärken.

Nyheter

Visa mer