Grand Prix i Eurobest till tidigare Beckmansstudent

Två år efter sin examen från Beckmans har Caroline Andersson vunnit Grand Prix i den prestigefulla reklamtävlingen Eurobest.

Priset var för den uppmärksammade kampanjen IKEA Retail Therapy, som under året har kammat hem ett flertal priser, både i internationella tävlingar som Cannes Lions och One show, och på hemmaplan i Guldägget och Guldnyckeln.

Berätta om kampanjen för IKEA! Hur kom ni fram till idén och vad var din roll i det hela?

–Jag arbetade på byrån Åkestam & Holst förra hösten då IKEA-teamet jobbade med att sätta det nya övergripande konceptet "Där livet händer”. Inför deras stora presentation mailade vår CD Magnus Jakobsson ut en öppen brief, där helt enkelt vem som helst på kontoret fick komma på idéer under det här nya konceptet. Idén skulle vara enkel och kunna summeras på en(1) keynote slide. Jag och min dåvarande copywriter Felicia Jensen satte oss och började fundera på om vi kunde komma på något roligt, och landade ganska snabbt i en idé som vi på skissbordet kallade för ”Relationssök”. I korthet gick idén ut på att ta de vanligaste sökningarna på google kopplat till relationsproblem, hitta en produkt som på ett humoristiskt sätt skulle kunna funka som en lösning, och helt enkelt byta ut produktens namn till googlesökningen. Således, om någon sökte på ”min partner snarkar”, dök det upp en bäddsoffa med samma namn som sökningen. Idén presenterades för IKEA som gillade den och gav grönt ljus att arbeta ut på en gång. Så tillsammans med ett grymt team gjorde vi ut kampanjen som sedermera fick namnet Retail Therapy. 

Vad jobbar du med nu?  

–Jag jobbar sen fyra månader på byrån King där jag främst jobbar med det folkkära konceptet ICA-såpan. Just i denna stund sitter jag faktiskt på inspelning för en av filmerna som kommer att visas om bara några veckor. 

Har du några tips till de som nu pluggar visuell kommunikation på Beckmans och så småningom ska ut på arbetsmarknaden? Kanske är det något som du själv hade velat veta när du gick här? 

–Hmm, ja nu kan jag ju bara främst svara för de som vill ta sig in i reklambranschen. Att ha praktiserat och ha referenser är ju alltid en fördel till att börja med. Börja också sätta ihop din mapp på en gång. Gör det inte i sista sekund samtidigt som du håller på och bygger examensutställningen. Var också tidig med att kontakta ställen som du är intresserade av, och be om att få komma och visa mapp. Tänk på att inte ha för många projekt att visa upp (kvalitet framför kvantitet osv), och tänk på att ha en bredd på det du visar. Fördelen att komma med mapp från Beckmans är att man oftast har en stor mix av projekt att visa vilket alltid är kul. Inte femtioelva casefilmer som många från Berghs tenderar att ha (sorry not sorry). OCH! Våga maila igen om du inte fått svar! Av egen erfarenhet nu så är det så himla lätt att missa mail/glömma bort att svara. Det är inget fel att skicka en liten vänlig reminder, bara bra.

Nyheter

Visa mer