Eff och Andersson är två av tolv produkter som våra formstudenter just nu visar på Stockholm Furniture Fair. Inspirationen kommer bland annat från modern arkitektur och graffiti.">

Eff och Andersson på Stockholm Furniture Fair

Eff och Andersson är två av tolv produkter som våra formstudenter just nu visar på Stockholm Furniture Fair. Inspirationen kommer bland annat från modern arkitektur och graffiti.

Balkongmodulen Eff och rottingsoffan Andersson är två av 12 produkter i projektet New Way Out , ett projekt där livet utomhus har stått i fokus, och som genomförts med stöd och sponsorship av IKEA. Formgivarna bakom produkterna är Sara Sjöbäck och Isa Andersson som båda går sista året på Formprogrammet.

Utomhusnormer har utforskats

Sara har utforskat den lilla balkongens möjligheter. Utmaningen var att verkligen utnyttja ytan snarare än att "bara" sätta något fint där.

—Att tänka 'NEW WAY OUT' har verkligen fått mig att vrida och vända på utomhusnormer. Fler och fler bor litet inne stan och ofta så utnyttjas inte balkongen som den skulle kunna göra. Jag ville skapa en rumslighet på balkongen, en slags modul. Inspirationen kommer från modern arkitektur och rumsligheter i natur. EFF har en böjd ställning med balkonglåda, fällbart bord och en solcellslampa. Ställningen hakas fast i balkongräcket eller sätts ihop två stycken ute i trädgården för att skapa ett valv. Med EFF kan man få en avskärmad plats utomhus på dagen, en egen yta att göra personlig, berättar Sara.

Hon har också valt att lyfta in den ”IKEA-anska smart-funktion-sättet” att tänka i sin produkt Eff. Ett exempel på det är den enkla solenergi-lampan. 

— En smart möbel som erbjuder tak ska naturligtvis ha en solcellslampa lampa som utnyttjar läget, säger Sara.

Andersson - en tredimensionell tagg

För Isa kommer inspirationen till rottingsoffan från hur man jobbar i rotting, hur man böjer och flätar och böjer igen och hur det färdiga materialet nästan är som en flätad matta som berättar en historia i sitt mönster. Men också graffiti med dess taggar inspirerade.

—En tagg är ens personliga namn, förkortning eller sin grupps signatur. Det jag fastnade för just där är den skissartade handskriften och att det just ska gå fort. Dels är det intressant till IKEAs snabbproducerande produktion men också till mitt koncept om att vara rörlig och flexibel, berättar Isa.

Själva känslan när man skriver sitt namn är central i graffitin, det ska blir ett bra flöde och komposition. 

— Hela tiden handlar detta också om att ”vara sitt varumärke”. Att synas och finnas till. Ivar, Billy och Karlstad är produktnamn på IKEA som talar om personlighet och ursprung. Andersson blir tvåsitssoffan i rotting, min tredimensionella tagg som passar i alla rum, säger Isa.

En designövning som gett inblick i branschen

Projektet är en designövning där studenterna fått tillgång till IKEA:s stora prototypverkstad.

—Vi har ju haft ett ganska tajt samarbete med verkstan och har kunnat vara med under processen i Älmhult. Att vara där i verkstan har ju också gett en oerhört stor inblick i IKEA och hur branschen fungerar, säger Sara.

Men att lämna ifrån sig själva tillverkningen kan också inge en känsla av maktlöshet. I projektet har ritningar, beskrivning, skisser och modeller skickats till fabriken, som sedan ska tolka dem.

— Jag har lärt mig vikten av att vara tydlig (ÖVERTYDLIG) i allt man kommunicerar när man själv inte har ansvar för tillverkningen på plats, säger Isa.

Se och läs om de övriga 12 produkterna som tagits fram i projektet New Way Out.

Nyheter

Visa mer