Design för hemlösa – modestudenter tar fram plagg för att synliggöra försäljarna av Situation STHLM

Tolv modestudenter från Beckmans ska genom design öka igenkänningen av försäljarna av Situation STHLM. Större synlighet i myllret på stan ska förhoppningsvis öka försäljningen av tidningen.

Att bidra som designer

Stockholms gatumiljö har förändrats dramatiskt de senaste åren. Många utsatta människor och grupper kämpar i det offentliga rummet för att ta sig genom dagen och konkurrensen om uppmärksamhet ökar. Gatubilden har bidragit till att försäljningen av Situation STHLMminskat.  Samarbetet med modestudenter vid Beckmans syftar till att med hjälp av ett plagg synliggöra säljarna av Situation STHLM.

–Hållbarhetsbegreppet rymmer så mycket mer än bara val av material, det handlar också om ett socialt engagemang. Hur kan man i rollen som designer bidra? säger Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig för Mode på Beckmans.

Igenkänning viktigaste faktor för ökad försäljning

Enligt en omfattande undersökning som gjordes våren 2016 görs 93 procent av köpen av Situation STHLM spontant och oplanerat. Det innebär att det absolut viktigaste för att öka försäljningen är att öka igenkänningen och att synliggöra försäljarna i myllret på stan. Ett plagg som synliggör säljarna måste dessutom vara enkelt att ta på och av och vara lätt att hantera för säljarna.

En mångfacetterad designuppgift

Tolv studenter som läser tredje året på modeprogrammet har nu fått i uppdrag, att under två veckor, fritt och individuellt, skapa varsitt förslag på plagg till försäljarna av tidningen Situation STHLM. Förutom fältstudier och praktisk research ska studenterna ta fram skisser och skapa prototyper.

– Det är en mångfacetterad uppgift som handlar om det offentliga rummet och hur vi kommunicerar i sekundsnabba möten. Men också om en professionell identitet, funktion och mode. Förslagen kommer att illustrera, på olika sätt, hur allt detta spelar in i stadslivet, säger Göran Sundberg, kursansvarig och lektor i modedesign på Beckmans.

I höst är det examination och studenterna redovisar plaggen. Därefter planeras för utställning i Stockholm för allmänheten innan ett av plaggen sätts i produktion. 

Se intervju med modestudenterna Malin Delin och Julia Andersen i SVT.

Om Situation STHLM

Tidningen Situation STHLM som säljs av hemlösa människor skildrar Stockholm, dess invånare, händelser och företeelser. Tidningen har funnits i 21 år ges ut 12 gånger om året, har en upplaga på 27 200 och 131 000 läsare. Säljarna av tidningen köper sina nummer för 25 kronor styck, och säljer dem för det dubbla. All vinst behåller de själva.

Nyheter

Visa mer