Beckmans Designhögskola x GANT

10 modestudenter har bjudits in att fritt tolka den klassiska vita skjortan i samband med att GANT lanserar den globala varumärkeskampanjen Never Stop Learning. Resultatet visas i en utställning på NK i Stockholm den 4-9 september.

Den vita skjortan är en klassiker som har potential att överskrida åldrar, etnicitet och genus, samtidigt som den kan passa olika livsstilar. Den har en plats i historien, nuet och i framtiden. Våra tio modestudenter har utgått från sin egen vision om mode och identitet och formulerat koncept, designmetod och teknik för att göra sin individuella tolkning av den vita skjortan.

Utställningsdesignen på NK har utformats av fyra studenter från Visuell kommunikation. Deras koncept knyter an till den vita skjortan genom klassiska formelement och basmaterial. Både plagg och designprocesser skildras i filmer i utställningen.

Studenternas outfits visades även på en exklusiv modevisning, producerad av Beckmans studenter i Visuell kommunikation, på konsthallen Artipelag.

Välkommen till utställningen på NK:s ljusgård!

Här hittar du allt material kring projektet


Om GANT

I över 60 år har GANT designat skjortor. Från starten 1949 fram till nu har GANT utvecklat en rad detaljer och designelement i den klassiska vita skjortan. I deras aktuella varumärkeskampanj har de valt att lyfta fram personer som alla har bidragit till att förändra världen i stort eller smått.

Modestudenter: Livia Schück, Siah Javaheri, Petra Nordén, Malin Delin, Victor Lind, Anna Scholz, Josephine Bergqvist, Isabelle Larsson Knobel, Jenny Larsson och Klara Modigh.
Studenter i Visuell kommunikation: Isak de Jong, Denise Hedström, Liza Forsberg och Greta Colloca.

Nyheter

Visa mer